TEZGÂH SANATI: SÜRDÜRÜLEBİLİR MODANIN GELECEĞİ

16/08/2022


Dr. Vilawan Mangklatanakul

Bir Giysiyi Atmadan Önce Kaç Kez Giyersiniz?

İngiliz yardım kuruluşu Barnado's tarafından 2.000 kadın üzerinde yapılan bir araştırma, bir parça giysinin atılmadan önce ortalama yedi kez giyildiğini ortaya koyuyor. Hızlı moda, birinin görünüşünü sürekli olarak ucuza değiştirmesini mümkün kıldı. Instagram kültürü, sık sık yeni kıyafetler satın alma dürtüsünü körüklüyor. “Artık neşe kıvılcım çıkarmayan” kıyafetler kolayca atılabilir. Ancak bu “gözden uzak, akıl dışı” zihniyet, dünyanın dört bir yanındaki çöplükleri sevilmeyen giysilerle hızla dolduruyor.

Moda endüstrisi, küresel karbon emisyonlarının yaklaşık %10'unu ve atık suyun %20'sini oluşturuyor. Sentetik tekstiller hızlı moda endüstrisinin temel dayanağı olduğu için bu sürpriz olmamalı. Polyester gibi kumaşlar ve plastik ipliklerden eğrilmiş kumaşlar, toprağa ve suya karışan mikroplastiklere ayrışır ve sonunda besin zincirine girer. Aslında, mikroplastikler önde gelen bir deniz kirleticisi haline geldi. Ülkeler iyi deniz atıkları ve atık su yönetimine sahip olsalar bile, çamaşırlardaki sentetik liflerden gelen mikroplastikler su altındaki yaşamın refahını hala tehdit edebilir.

Aslında bir kontrast ve bir nimet olarak, Tay ipek ve pamuklu giysilerde kullanılan doğal iplik biyolojik olarak parçalanabilir ve bu nedenle mikroplastiklere dönüşmez.

Taylandlı tüketiciler de hızlı modaya eşit derecede bağımlıdır. Ancak ufukta umut var çünkü giderek artan sayıda modasever Thais, geleneksel Tay tekstillerinden giysiler yapan kendi yetiştirdiği tasarımcıları seçiyor.

Çevresel ve sosyal açıdan bilinçli müşteriler için, Tay el dokuma kumaşları cevabın bir parçasıdır. Geleneksel Tay kumaşları ipek, pamuk veya kenevirden bükülür. Ayrıca, etik olarak yapılırlar ve toplulukların gelişmesine yardımcı olurlar. Tayland'da, el dokuma tezgahları yerel köylerde güçlü bir şekilde temellendirilir ve kadın liderliğindeki girişimler etrafında düzenlenir. Aslında, kadınları aileleri için karar vericiler ve ekmek kazananlar olmaları için güçlendiriyorlar. Bu işletmeler tarafından üretilen gelir, doğrudan topluluk üyelerinin eğitim ve sağlık hizmetlerinin iyileştirilmesine geri döner.

Kuzey Tayland'ın Sukhothai eyaletinde Ban Hat Siew: törensel kullanım için bir tür Malaya peştemâli "Pha Sinh Teen Chok"u titizlikle şekillendiren bir Tai Phuan kadını. Kredi: takemetour web sitesi: https://www.takemetour.com/amazing-thailand-go-local/thai-textiles-weaving-groups-villages/

Kuzeydoğu Tayland, Kalasin eyaletinde Ban Phon: Kalasin'de Phrae Wa ipeği dokuyan bir Phu Tai kadını. Kredi bilgileri: takemetour web sitesi

https://www.takemetour.com/amazing-thailand-go-local/thai-textiles-weaving-groups-villages/

Zanaat Tay kumaşlarının yapımı da doğa ile yakından ilişkilidir. İpek için, köylüler dut ağaçları yetiştirir ve ipekböceklerini beslemek için yapraklarını hasat eder. İpekböceklerinin yetiştirilmesinden arta kalan atıklar daha sonra kaliteli gübre haline gelir. Kimyasal boyaların aksine, mavi için indigo, gri ve siyah için abanoz tohumu, kırmızı için lak gibi doğal kaynaklardan elde edilen renkler toksik değildir, bu nedenle zararlı kirliliğe neden olmadan atılabilirler. Bu nedenle eski geleneksel teknikler, hem gezegen hem de insanlar için daha iyi olduğunu kanıtlamaya devam ediyor.

Bununla birlikte, Tayland'ın geleneksel tekstil endüstrisi, bir kadın ve onun güçlü vizyonu dışında ışığı görmemiş olabilir.

Majesteleri Rahmetli Kral Büyük Bhumibol'a Tayland'ın uzak köylerine yaptığı birçok gezide eşlik ederken, Majesteleri Kraliçe Sirikit, yerel kadınlardan birçok geleneksel el dokuması kumaş hediye alacaktı.

Karmaşık ve titiz tasarımlar, dokuma tezgahı sanatına olan takdiri tanınan Kraliçe üzerinde kalıcı bir etki bıraktı ve nereye giderse gitsin köylüler gelip eserlerini sunuyorlardı. Onlara her bir parça hakkında sorular sordu, hikayelerinin her birine fazlasıyla dikkat etti.

Majesteleri, bu geleneksel Tay sanat formunun yok olma tehlikesiyle karşı karşıya olduğunu duyunca endişelendi. Çiftçiler, çocuklarını daha iyi fırsatlar için şehirlere göndermekle daha fazla ilgilendiler. El dokumacılığı, bir nesilden diğerine geçen bir beceri ve bilgiydi.

Ya bu kadınlar, ailelerinin gelirini tamamlamanın bir yolu olarak, mahsul yetiştirme mevsimleri arasında dokuma yapmak için kendilerini bir kulübe endüstrisi etrafında örgütleselerdi? Bu süreçte kırsal topluluk istihdamını desteklerken, bu kültürel mirası yok olmaktan kurtarmanın bir yolu olabilir.

Majesteleri Kraliçe Sirikit, ülke çapında kulübe zanaat endüstrilerini geliştirmek için kraliyet girişimini kurumsallaştırmak için DESTEK Vakfı'nı kurdu. DESTEK Vakfı, ürünlerinin pazara ulaşması için bir çıkış noktası sağlayarak köylülerin çiftçilikten başka alternatif gelir kaynaklarına sahip olmalarını sağlamada önemli bir rol oynadı. Sonuç olarak, bir kısmı el dokuması kumaş işini ciddi bir şekilde geliştirmeye başladı.

Tayland Majesteleri Kraliçe Sirikit'in DESTEK Vakfı

Kredi: DESTEK Vakfı'nın Facebook sayfası

Bu arada Majesteleri, geleneksel Tay modasının trend belirleyicisi oldu. Ülkenin farklı bölgelerinden gelen geleneksel kumaşlardan yaptığı zarif kıyafetleri, şehir hanımlarına Tay ipek ve pamuklu kumaşları terzilerine göndermeleri için ilham verdi. Ülkenin kültürel mirasıyla gurur duymaya neden olan modaya uygun bir hareket kurdu. Buna karşılık, geleneksel Tay kumaşlarına olan talep, küçük ev dokuma tezgâhlarını ticari olarak uygun işletmelere dönüştürdü. Tek Tambon Tek Ürün (OTOP) gibi daha sonraki hükümet politikaları, geleneksel sanat ve zanaatlarla uğraşan mikro işletmeler için devlet desteğini resmileştirecek ve el tezgâhlarını ana ürün olarak öne çıkaracaktı.

Isan bölgesindeki Khon Kaen Eyaletinde veya Tayland'ın kuzeydoğusunda bir köy olan Baan Hua Fai'nin hikâyesi böyle. Tay ipeğinin ünlü yerel mudmee veya ikat deseni, anneden kıza geçen, düğün gibi özel günler için yapılan veya hediye olarak verilen aile bilgeliğiydi. Majesteleri Kraliçe Anne 1983 yılında bölgeyi ziyaret ettiğinde, Baan Hua Fai'nin ipeğinin eşsiz sanatından çok etkilendi ve onları Chitralada Sarayı'na numune göndermeye davet etti. Kısa süre sonra köylülere DESTEK Vakfı altında kraliyet himayesi verildi.

Baan Hua Fai Köyü'nden yerel çamur örnekleri.

Kredi: Isan Web Sitesinde Turizm http://i-san.tourismthailand.org/6906/

Yıllar içinde Baan Hua Fai, çoğu kadın olan yaklaşık 200 üyeden oluşan bir köy kooperatifi haline geldi. Bugün, ziyaretçileri karşılayan ve tasarım ve üretim teknikleri için bir öğrenme ve işbirliği merkezi olarak hizmet veren örnek bir OTOP işletmesi haline geldi. Genç nesiller, değişen zevklere ve pazarlama ortamına göre yeni iş modellerini benimsiyor. Ürünleri Facebook ve Instagram üzerinden online olarak satıyorlar ve Tayland'ın en iyi tasarımcılarıyla işbirliği yapıyorlar.

Geleneksel Tay modasının büyüme yörüngesindeki bir sonraki aşama, onun gerçekten “küreselleşmesi”. Büyükannesinin izinde, Majesteleri Prenses Sirivannavari Nariratana, Thai Textiles Trend Book'un oluşturulmasına öncülük etti. Baş Editör olarak Prenses Sirivannavari, geleneksel Tay tekstillerini Tayland'ın ötesinde pazarlanabilir hale getirecek desen ve malzemelerin yanı sıra “Tay tonlarının” derlenmesini denetledi. Kültür Bakanlığı web sitesinde hem basılı hem de elektronik versiyonu ücretsiz olarak sunulan Trend Kitabı dokumacılar, tasarımcılar, öğrenciler ve Tayland tekstilleri için yeni fikirler geliştiren herkes için hazır referanslar sunuyor.

Kitap lansman etkinliği: “Thai Textiles Trend Book SS 2022”

Kredi bilgileri: Hommes Tayland web sitesi

https://hommesthailand.com/2020/12/thai-textiles-trend-book-ss-2022/

 Prenses Sirivannavari, Majesteleri Kraliçe Anne'nin mirasından ilham almanın yanı sıra, sürdürülebilirliğin geleneksel Tay işçiliği ve yerel bilgelikle iç içe geçmesini öngörüyor. Doğal pigmentlerin, liflerin ve düşük karbonlu üretim tekniklerinin kullanımı, Tayland hükümetinin teşvik ettiği sürdürülebilir tüketim ve üretimin Bio-Dairesel-Yeşil Ekonomi Modeline tekabül etmektedir. Tayland'ın köy dokumacılığı işletmeleri, Birleşmiş Milletler Sürdürülebilir Kalkınma Hedeflerine (SDG'ler) ulaşmadaki başarı hikâyelerini de temsil ediyor. Bunlar arasında SDG 1 (Yoksulluğa Hayır), SDG 5 (Cinsiyet Eşitliği), SDG 8 (İnsana Yakışır İş ve Ekonomik Büyüme) ve SDG 12 (Sorumlu Tüketim ve Üretim) sayılabilir.

Tayland'ın sürdürülebilir moda endüstrisinin hikâyesi bize önemli bir ders veriyor - geleceğe cevaplar bulmak için geçmişimize bakabiliriz. Tayland için Kraliyet Ailesi, halkımızın yüzyıllardır doğal çevre ile denge içinde yaşamasının yolunu gösteren geleneksel bilgiyi ve yerel bilgeliği korumada etkili olmuştur. Bu nedenle sürdürülebilirlik kavramı Tayland'da hazır bir kitle buluyor. Gerçek Tay yaşam tarzında neredeyse doğuştan gelir.

Tayland Dışişleri Daimi Sekreter Yardımcısı ve 1995'ten beri kariyer diplomatı olan Dr. Vilawan Mangklatanakul, Tayland'ın dış politikası ve uluslararası hukuku alanındaki uzmanlığını geliştirmiş, Politika ve Planlama Ofisi Direktörü, Tayland Genel Direktörü olarak görev yapmıştır. Uluslararası Ekonomik İşler Departmanı ve Anlaşmalar ve Hukuk İşleri Departmanı Genel Müdürü. Kasım 2021'de, Birleşmiş Milletler Genel Kurulu'nun 76. oturumu, Dr. Vilawan'ı 2023 – 2027 dönemi için Uluslararası Hukuk Komisyonu'nun (ILC) 34 üyesinden biri olarak görev yapmak üzere seçti. Asya-Pasifik Grubu ve ASEAN'dan böyle bir pozisyona seçilen ilk kadın uluslararası avukat. ILC kampanyası sırasında Dr. Vilawan, kadınların güçlendirilmesini ve toplulukların gelecekteki zorluklara daha iyi hazırlanmalarını savundu.

porno izlegaziantep escort bayanbrazzers